tisdag 1 april 2014

Återuppliva bloggen.

Det var ett tag sedan jag skrev sist. Då jag börjat studera på högskola och studiebidrag + lån inte gör en rik så sparas det ingenting idag.

Jag har gjort lite omstruktureringar i aktieportföljen och nyttjar ca 1-2000kr varje månad av mina besparingar, för att kunna få ett drägligare studentliv.
Jag har även gjort lite omstruktureringar i min "vardags" ekonomi för att sänka utgifterna.
Mina månadskostnader är:

  • 3500kr Hyra- är sambo och delar en trea i centrum.
  • 2000kr Mat
  • 100kr El, Leverantörs och nätavgift
  • 100kr Bredband
  • 350kr Mobiltelefon
  • 250kr personförsäkring
  • 700kr skolböcker
  • 700kr kläder
  • 700kr Resturang och cafe besök.
  • 500kr övrigt
Jag har fortfarande ganska höga kostnader, men jämfört med innan jag studerade har jag sänkt mina kostnader med 4000 kr. 
Min portfölj består idag av 
  • Bonheur
  • Balder pref
  • Industrivärden C
  • Mekonomen
  • Ratos B
  • Realty income
  • Sagax pref
  • Avanza zero
Jag har mindre tid att följa börsen och vid nyinvesteringar så har jag valt att följa http://lundaluppen.blogspot.se/. Jag gör inget köp genom att lita mig blind på hens råd, utan jag läser på rapporter och skapar mig en egen uppfattning. Mitt senaste köp av Bonheur är ett typ exempel på detta.

Jag har även valt att lägga mer pengar på invest bolag, som indirekt sköter investeringar åt mig.

Jag ligger idag med ca 65% i likvider på ett sparkonto för att jag vill inte ligga för tungt i aktier då jag är för dåligt uppdaterad samt att jag kommer använda mycket utav pengarna under min studietid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar